Programma
De 4 leerfasen (Maslow)
Binnen de tandheelkunde werken velen op automatische piloot, hierbij wordt een programma afgewerkt zonder individueel naar de problematiek van de patiënten te kijken. Hierdoor is de specialist zich onbewust onbekwaam van het feit dat de patiënt niet optimaal wordt geholpen.
Denk hierbij aan een patiënt die elk half jaar terug komt, en elke keer weer gewezen moet worden op het feit dat hij/zij niet goed poetst. Dit is een gemotiveerde patiënt (gezien hij/zij elk half jaar terug komt), maar de boodschap komt niet aan.
In dit geval ligt het probleem niet bij de patiënt, maar bij de behandelaar die niet de juiste communicatietechniek toepast! Een behandelaar is zich niet bewust van het feit dat het aan de communicatie ligt, maar vindt dat een patiënt ongemotiveerd is. Hierdoor is de behandelaar zich niet bewust van het probleem, oftewel: onbewust onbekwaam.
Met de Scan van Volouw bekijken we waar de pijnpunten liggen bij de communicatie binnen de praktijk.

1. VolouwScan
Bij de VolouwScan komen wij naar je praktijk toe om te analyseren waar de sterke en de zwakke punten van de communicatie binnen de praktijk liggen. Bij deze uitgebreide scan worden alle aspecten van de praktijk meegenomen. Van de eerste indruk van de patiënt, tot de laatste stap binnen de praktijk.
Daarnaast wordt de interne communicatie geëvalueerd, en de praktijk ontvangt een uitgebreid rapport als startpunt voor verbeteringen.
2. Training
Afhankelijk van de scan wordt de training gepersonaliseerd. Tijdens de training wordt de focus gelegd op de pijnpunten binnen de praktijk die uit de VolouwScan zijn gekomen.
Tijdens de training verwerven medewerkers niet alleen inzicht in diverse gesprekstechnieken en motivatievaardigheden, maar ontwikkelen ze zich ook tot experts in het overbrengen van informatie naar de patiënt. De communicatie binnen de gehele praktijk, van de receptie tot aan de behandelaar, wordt afgestemd op de patiënt, wat resulteert in een helder begrip van mondproblematiek vanuit de patiënt. Hierdoor wordt de patiënt gestimuleerd om de behandeling te aanvaarden en adviezen op te volgen.
De training is zowel informatief als interactief. Aan het einde van de training wordt er een toets afgenomen en ontvangen de deelnemers een certificaat.
3. Open kanaal
Na de training wordt er een communicatiekanaal opgezet waar de medewerkers van de praktijk de optie hebben voor het stellen van vragen of de mogelijkheid hebben om te sparren wanneer zij tegen communicatieproblemen lopen.
(let op! dit mag enkel indien de vragen binnen de AVG wetgeving vallen)
4. Follow-up
Na een periode van één tot twee maanden vindt er een follow-up plaats binnen de praktijk. Tijdens deze opvolging wordt geëvalueerd of de training effectief wordt toegepast, worden eventuele knelpunten geïdentificeerd en worden de laatste details aangescherpt om ervoor te zorgen dat de geleerde vaardigheden volledig geïntegreerd worden. Deze gestructureerde follow-up draagt bij aan een voortdurende optimalisatie van de communicatie binnen de praktijk.
Meer over weten?
Spreekt dit jou aan? Neem dan contact op! Samen kunnen we de verschillende mogelijkheden verkennen die Volouw te bieden heeft.
